Автомайстерня в якій виготовляють баггі, а також ремонтують військові та волентерські автомобілі
Автомайстерня в якій виготовляють багі, а також ремонтують військові та волонтерські автомобілі. Миколаїв, Україна, 10 квітня 2025 р. Олександра Рахімова / Frontliner

До повномасштабного вторгнення Ігор Казьмін займався ремонтом легкових і вантажних автомобілів. Коли почалися бойові дії на Миколаївщині, він допомагав військовим лагодити бронетехніку. В травні 2022 року чоловік зробив першу багі й відтоді повністю перекваліфікував свій автосервіс для потреб армії. Він працює разом з сином Владиславом, який допомагає знаходити машини і переобладнувати їх. На рахунку сімейних волонтерів – вже 70 багі, відправлених на фронт.

Що можуть багі

Багі застосовують піхотинці для підвозу особового складу і БК, медики – для евакуації поранених. На легкі тактичні автомобілі встановлюють кулемети та протитанкові ракетні комплекси, мобільно-вогневі групи використовують багі для полювання на російські дрони. Машини миколаївських волонтерів підходять для диверсійних і розвідувальних задач, коли потрібно швидко і непомітно проникнути вглиб території противника.

«Був випадок. Багі їхала по полю і переднім колесом наїхала на міну. За рахунок великої швидкості вона пролетіла і міна вибухнула під заднім колесом. Всі вижили», – розповідає Владислав, як багі допомагають рятувати життя військових.

Він говорить, що запитів від бійців дуже багато. Миколаївські волонтери виготовили тактичні авто для 3-ї штурмової, 79-ї, 8-ї, 82-ї, 73-ї та 36-ї бригад і багато інших. Також багі з сімейної автомайстерні передали для підрозділів бригад «Лють» і «Кракен».

Волонтери починали робити багі на базі ВАЗ 2108 і 2109, потім стали переобладнувати іномарки Ford та Skoda. Після цього пішли більш складні повнопривідні позашляховики: Nissan, Toyota, Mitsubishi, Subaru. Повнопривідні автомобілі краще працюють в польових умовах, вони швидкі і маневрені. Владислав говорить, що багі з ВАЗ робляться за два-три тижні, а з іномарок – приблизно півтора-два місяці, залежно від технічного стану машини.

Автомобілі-донори

Найскладніша задача – знайти донора для багі. Ігор говорить, що шляхи отримання машин бувають різні. Деякі авто після пошкодження на фронті передають військові. Багато машин купують за власні й благодійні кошти. Частина автомобілів-донорів потрапляє після ДТП або обстрілів.

«Нам багато допомагають чеські волонтери. Приїжджав до нас сенатор чеського парламенту і передав свою особисту автівку, на якій їздив з 2012 року. Ми зробили з неї багі для 3-ї штурмової бригади, вона вже виконує завдання на нулі. Робили багі для колишнього мера Умані, який пішов воювати простим кулеметником, але, на жаль, вже загинув. Він нам віддав Range Rover, який ми повністю переобладнали», – розповідає власник автомайстерні звідки до нього потрапляють машини-донори.

Владислав показує автомобіль, який був виготовлений на основі Ford Ranger. Машина потрапила до волонтерів після ДТП і вже не підлягала відновленню. З донора зняли двигун, трансмісію, вцілілу ходову і встановили на раніше виготовлений кузов з рамою. Зробили абсолютно нову автівку. Владислав говорить, що такої моделі більше не існує – це саморобка, зібрана з різних деталей. В результаті отримали позашляховик, що можна використовувати на другій лінії.

Ще один донор потрапив до автомайстерні після прильоту КАБу в Запорізькій області. На базі пошкодженої Mitsubishi L-200 виготовили багі, здатну підвозити боєприпаси і евакуювати поранених з першої лінії.

Процес виробництва

Процес виробництва багі – складний і кропіткий. В автомайстерні працюють вісім людей, кожен з яких відповідає за свій фронт робіт. Один з них, Михайло Ловатенко розбирає автівки, виконує зварювальні роботи, виготовляє новий каркас для багі. Чоловік раніше служив у Нацгвардії і займався ремонтом бронетехніки. Після народження третьої дитини він звільнився з армії, але продовжує допомагати військовим.

Необхідним етапом у процесі виробництва є пошук запчастин, необхідних для ремонту. Владислав говорить, що знайти запчастини нескладно, важче зібрати на них гроші. Він продає непотрібні деталі від машин-донорів та спрямовує отримані кошти на обладнання багі. Додатково проводиться збір донатів на потреби автомайстерні.

Після виготовлення нового каркаса і підсилювальних елементів кузова встановлюється електрообладнання. Далі багі тестуються в умовах бездоріжжя і робиться остаточний ремонт, якщо виявляються недоліки. На тестування приїжджають військові, для яких роблять машину. Майстри перевіряють, чи підходить машина під їхні задачі, розбираються в конструкції. Якщо під час тест-драйву не виявлено проблем, багі одразу прямує на фронт.

Ігор Казьмін говорить, що роботи дуже багато. Інколи за місяць вдається зробити три-чотири машини, але волонтерських зусиль недостатньо, щоб закрити запити військових.

Багі дуже потрібні. Якби не було багі, ще більше б військових загинуло. Кожна з них рятує життя і здоров’я людей. Це важливо.

Ігор Казьмін, власник майстерні

В планах у батька й сина зробити хостел і кав’ярню для військових і волонтерів, які є постійними гостями в автомайстерні. Проте головна задача – розширення виробництва. Владислав додає, якщо їхні багі врятують ще хоча б одне життя, то вони своє завдання виконали.

Текст: Ольга Куршевська
Фото: Олександра Рахімова

Читати також: «Швидка дронова допомога»: волонтер із Фінляндії ініціював виробництво наземних безпілотників у Харкові