Піхотинці та інструктори ДШВ під час спеціалізованого курсу механіка-водія броньованих автомобілів
Піхотинці та інструктори ДШВ під час спеціалізованого курсу механіка-водія броньованих автомобілів під час проходження підготовки на одному з полігонів Десантно-штурмових військ ЗСУ, 18 березня 2025 року. Андрій Дубчак / Frontliner

Начальник групи технічної підготовки та водіння фахівців ДШВ «Шатун» розповідає, що навчання курсантів триває 14 днів. Протягом цього часу десантники мають навчитись кермувати всіма видами бронеавтомобілів і скласти іспит, що включає водіння з перешкодами.

«Курсанти мають звикнути до габаритів машини, відчути їх. Іспит включає подолання перешкод, проходження габаритного коридору, виїзд на естакаду і проїзд швидкісної ділянки. Цей іспит складають і офіцери, і сержанти, і солдати. Всі військовослужбовці мають вміти їздити», – каже «Шатун».

Офіцер групи технічної підготовки та водіння відділення підготовки фахівців ДШВ на позивний «Ріф» розповідає, що є суттєва відмінність між радянськими та західними бронеавтомобілями. Американські та німецькі броньовані машини більш захищені і дозволяють зберігати життя десантників, вони захищають від підриву на міні, удару FPV-дрона.

«Використовуємо машини класу MRAP з захистом від підриву на мінах. Вони врятували сотні життів і водіїв, і екіпажів. Куля проходить рикошетом по броні, машини обгорівші, покоцані, але головне, що люди живі», – каже «Ріф».

На тренуванні з Мавіка робиться навчальний скид боєприпасу на бронетранспортер MaxxPro. Навчальна граната рикошетить від захисної решітки і машина залишається неушкодженою.

Також екіпаж MaxxPro тренується долати водну перешкоду. Інструктор каже, що важливо при підготовці водіїв навчити їх діяти у нестандартних ситуаціях. На його думку, неможливо передбачити всі екстремальні ситуації, які можуть бути на полі бою, але можливо навчити водіїв швидко реагувати і впевнено почувати себе за кермом бронеавтомобіля.

Одна з вправ для водіїв – швидка евакуація пораненого та орієнтація по умовних точках. Водія викликають по рації та називають лише кодову назву – «точка евакуації Львів». Машина вагою 13 тонн на величезній швидкості підлітає до умовної точки, пораненого швидко завантажують у броню. MaxxPro стрімко рве з місця і в куряві пилу зникає за невеликим ліском. Усе зайняло від сили 40 секунд. Швидкість біля нулів – важлива.

Окремі вправи – витягання транспорту, якій загруз у бездоріжжі. Перший варіант – використання лебідки. Другий – використання іншого транспорту для буксирування.

Водії також тренуються на полігоні у форсуванні водної перешкоди. Ця навичка дає водіям зрозуміти можливості машини. Висота бронеавтомобіля Dingo – 2,5 метри, максимальна глибина водної перешкоди – 1,5 метри. Під час проїзду по затопленному понтону вода не потрапляє в кабіну, а екіпаж виходить сухим з машини. Інструктор задоволений виконанням вправи і говорить, що курсанти отримали залік.

Текст: Ольга Куршевська
Фото: Андрій Дубчак, Данило Дубчак